Doporučujeme: Top 20 produktů z kategorie Další odborná literatura
Hlavní poznatky o psychické ontogenezi člověka vycházející z klinické praxe zkušených autorů přináší tato kniha ve svém nejnovějším vydání. Obsahuje ucelený teoretický základ oboru, a je proto již dlouhá léta základní učebnicí pro studenty na vysokých školách a studijním materiálem pro zájemce z řad ...viac
Hlavní poznatky o psychické ontogenezi člověka vycházející z klinické praxe zkušených autorů přináší tato kniha ve svém nejnovějším vydání. Obsahuje ucelený teoretický základ oboru, a je proto již dlouhá léta základní učebnicí pro studenty na vysokých školách a studijním materiálem pro zájemce z řad psychologů, pedagogů, pediatrů, ale i zainteresovaných laiků. Čtvrté vydání je však v mnohém aktualizováno a doplněno o novější informace. Rozšířeny jsou zejména kapitoly vztahující se k období vývoje v dospělém věku. Publikace svou vyváženou koncepcí poskytuje komplexní pohled na problematiku psychického vývoje jedince.Recenze.Langmeier, J., Krejčířová, D.:.Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada 2006.Nové vydání osvědčené, především klinicky zaměřené monografie se ve své podstatně rozšířené a aktualizované podobě od svého prvního skromného počátku – Langmeierova učebního textu pro studenty a praktiky dětského lékařství z roku 1976 – dostává ke své, od té doby také značně rozšířené a aktualizované, čtenářské obci právě po třiceti letech. Dovršuje tedy (podle autory zdůrazňovaného eriksonského pojetí vývoje) ontogeneticky své období "intimity", v němž se se svou uživatelskou generací důvěrně sžívala, a dospívá do dalšího stadia – stadia "generativity", v němž bývá novým vývojovým úkolem pečovat a vést příští generaci. Rád konstatuji, že tato kniha se již opravdu stala pro další naše autory zdrojem poučení a inspirace pro jejich pokusy nově a po svém rozvíjet otázky duševního vývoje a péče o něj po stránce výchovné i zdravotní tak, aby současné generace byly lépe připraveny obstát ve světě, v němž – slovy autorů – "… je každý víceméně sám a musí se se svou životní .situací také samostatně vyrovnávat".Ve svém tradiční, desetiletími ověřené skladbě textu vyspěla "Vývojová psychologie" (a to i proti svému poslednímu předchozímu vydání z roku 1998) též obsahově. Především zásluhou D. Krejčířové (dcery prvého autora) byly doplněny, popřípadě rozšířeny, některé kapitoly o novější poznatky z výzkumů publikovaných již i v tomto tisíciletí. Týká se to zvlášť částí o vývoji v dospělosti a o ohrožení psychického vývoje. Uchovává si přitom však i svou mimořádně cennou druhou stránku – postižení hlavních bodů průběžného historického vývoje teoretických názorů a praktického uplatňování svého předmětu ve světě i u nás, bez jejichž reflexe by nebylo snadné porozumět dalšímu rozvoji oboru a vyvarovat se jeho tradičních – také vývojových – zbloudění a omylů.Autoři dali přednost v pojetí svého díla plynulému až dramatickému podání různých stránek ontogeneze lidského jedince, včetně jejího propojení s hraničními obory neuropsychologie, psychologie výchovy, psychopatologie a pediatrie, oproti jinými užívanému hledisku encyklopedického přehledu didakticky utříděných a ohraničených témat. Sami citlivě reflektují a zdůvodňují tuto svou volbu. Pokládám ji za prospěšnou zvláště tam, kde půjde o aplikaci poznatků a metod vývojové psychologie v praktickém zaměřeném výzkumu a v samotném poskytování zdravotní a výchovné péče. Výsledkem jejich tvorby je text nejen přesný, nýbrž i čtivý a dynamický, který nesporně dobře poslouží při studiu psychologie, lékařství a pedagogiky stejně jako při poskytování psychologické podpory zdravému vývoji a nápravě jeho nežádoucích úchylek tam, kde je to potřeba.K. Balcar.Z obsahu.OBSAH.PŘEDMLUVA 9.1 .PŘEDMĚT A METODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE 13.1.1 Předmět vývojové psychologie 13.1.2 Metody vývojové psychologie 16.1.3 Vývoj oboru 20.2 .CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA 23.2.1 Prenatální období 23.2.1.1 Chování dítěte v prenatálním období 24.2.1.2 Vývoj předčasně narozených dětí 27.2.2 Novorozenecké období 29.2.2.1 Chování novorozeného dítěte 32.2.2.2 Schopnost novorozence učit se 36.2.2.3 Protosociální chování novorozence 36.2.3 Kojenecké období 48.2.3.1 .Vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a předřečových projevů 48.2.3.2 Kognitivní vývoj 56.2.3.3 Socializace 59.2.4 Batolecí období 72.2.4.1 Vývoj hrubé a jemné motoriky a vývoj řeči 72.2.4.2 Kognitivní vývoj 78.2.4.3 Emoční vývoj a socializace 80.2.5 Předškolní období 87.2.5.1 Vývoj základních schopností a dovedností 88.2.5.2 Kognitivní vývoj 90.2.5.3 Emoční vývoj a socializace 93.2.6 Vstup dítěte do školy 103.2.6.1 Rozvoj předpokladů pro úspěšný školní začátek 107.2.6.2 Vývojový stav dítěte v době jeho vstupu do školy 111.2.6.3 Školní nároky 115.2.7 Mladší školní období 117.2.7.1 Vývoj základních schopností a dovedností 120.2.7.2 Kognitivní vývoj 124.2.7.3 Emoční vývoj a socializace 130.2.8 Období dospívání 142.2.8.1 Vymezení období dospívání 142.2.8.2 Sekulární akcelerace 144.2.8.3 Dospívání jako samostatné životní období 146.2.8.4 .Hlavní psychologické charakteristiky období dospívání 147.2.8.5 .Specifické vývojové problémy dospívajících v dnešní společnosti 164.2.9 Časná a střední dospělost 166.2.9.1 Vývojové etapy dospělého člověka 167.2.9.2 Časná dospělost 169.2.9.3 Střední dospělost 172.2.10 Pozdní dospělost 187.2.10.1 Tělesné změny v období pozdní dospělosti 190.2.10.2 Kognitivní změny v období pozdní dospělosti 191.2.10.3 Sociální změny v období pozdní dospělosti 192.2.11 Stáří 202.2.11.1 Kognitivní změny ve stáří 204.2.11.2 Emoční změny ve stáří 207.2.11.3 Sociální zařazení starého člověka 210.2.11.4 Terminální stadium života 214.3 .ROZDÍLY V PSYCHICKÉM VÝVOJI CHLAPCŮ A DÍVEK 217.4 .TEORIE DUŠEVNÍHO VÝVOJE ČLOVĚKA 221.4.1 Teorie determinace duševního vývoje 221.4.1.1 Teorie empiristické (exogenistické) 222.4.1.2 Teorie nativistické (endogenistické) 225.4.1.3 Teorie interakční (syntetické, dialektické) 230.4.1.4 Perspektivy humanistické vývojové psychologie 235.4.2 Teorie periodizace duševního vývoje 238.4.3 Teorie individualizace duševního vývoje 245.5 .VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE A HRANIČNÍ DISCIPLÍNY 251.5.1 .Vývojová psychologie a vývojová neurofyziologie 251.5.1.1 .Vztah struktury a fyziologie CNS k psychickým procesům 254.5.1.2 Vývoj centrálního nervového systému 256.5.1.3 Dětská neuropsychologie 258.5.2 Vývojová psychologie a výchova 261.5.2.1 Záměrná výchova 262.5.2.2 Spontánní (funkční) výchova 268.5.3 .Vývojová psychologie a vývojová psychopatologie 270.5.4 .Vývojová psychologie a pediatrická psychologie 277.6 OHROŽENÍ PSYCHICKÉHO VÝVOJE 281.6.1 Typy ohrožení dítěte 282.6.1.1 Týrání 282.6.1.2 Zneužívání 284.6.1.3 Zanedbávání 286.6.1.4 Psychická deprivace 288.6.2 .Oběti – následky týrání, zanedbávání a zneužívání 290.6.3 Pachatelé (abuzéři) 293.6.4 .Praktická opatření v boji proti týrání, zneužívání a zanedbávání 296.6.5 Násilí ve společnosti 300.6.5.1 Násilí a zanedbávání v rodině 300.6.5.2 Násilí v blízkém mimorodinném společenství 302.6.5.3 Násilí v médiích 302.6.5.4 .Násilí ve válkách a v podmínkách společenských konfliktů 305.6.5.5 Násilí a kultura 306.7 .APLIKACE POZNATKŮ VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE V PRAXI 309.7.1 Vývojové hodnocení 311.7.2 Poradenská interakce 317.8 .VÝVOJ A VÝCHOVA DĚTÍ V MINULOSTI A V SOUČASNÉM SVĚTĚ 321.DOSLOV 327.LITERATURA 331.PŘÍLOHY 349.Příloha 1 349.Příloha 2 354.Příloha 3 359.Příloha 4 360.REJSTŘÍK 361.
Prohlédněte si další Další odborná literatura, nejprohlíženější produkty N/A nebo nejlevnejší Další odborná literatura.