.- Jedná se o první díl čtyřdílné řady učebních materiálů zpracovaných primárně v souladu s RVP pro střední odborné vzdělávání, ale i v souladu s RVP pro gymnázia a určených jak pro vzdělávací obor Vzdělávání a komunikace v českém jazyce, tak i pro obor Český jazyk a literatura. Učebnici lze tedy využít na středních odborných školách i na gymnáziích.
.- Učebnice má dvě části: základní a výcvikovou. Základní část obsahuje kapitoly jazykové, slohové a komunikační, výcviková část pak teoretické podklady pro prakticky zaměřené komunikační výcviky (bližší informace k nim, včetně podrobných instrukcí, jsou uvedeny v Průvodci pro učitele).
.- K motivaci studentů slouží vtipné dialogické ukázky ve formě psaného textu či zvukového záznamu na CD. Jedná se o příběhy průvodních postav, studentů Adama a Evy, které poukazují na důležitost a potřebu zohlednění jednotlivých složek komunikační situace a současně obsahují probírané jazykové jevy. Jsou tak východiskem k výkladu komunikace i jazyka, a dokládají tak smysluplnost pojetí jazyka jako nástroje komunikace.
.- V jazykových kapitolách základní části se učebnice zabývá obecným poučením o jazyce (jazyk, typologie jazyků, charakteristika současné češtiny, národní jazyk a jeho útvary, jazyková kultura, jazykověda) a hláskoslovím (zvukové prostředky souvislé řeči, technika mluveného slova, systém hlásek v češtině, změny hlásek v proudu řeči, zvukové prostředky souvislé řeči, ortoepické normy).Ve slohových kapitolách základní části se učebnice zaměřuje na slohové postupy, a to vždy z hlediska komunikačního (kdo, kdy, jak, proč a s jakým efektem daný postup zpravidla používá) a z hlediska jazykového (jaká je zpravidla struktura a výrazové prostředky v komunikátech tvořených daných slohovým postupem).
.- V komunikačních kapitolách základní části jsou studenti obeznámeni s jednoduchým komunikačním modelem a s jeho jednotlivými složkami, tedy faktory, které ovlivňují komunikační situaci, vytvořený komunikát i jeho výsledný efekt.
.- Součástí kapitol jsou i otázky a úkoly k diskusi a ústnímu vypracování. Rozsáhlý soubor úkolů analytických, aplikačních, tvořivých a rozvíjejících určených i k písemnému vypracování pak najdete v pracovním sešitě).
.- Pro případ vyšší hodinové dotace je zařazeno i sedm praktických témat označených jako výcvik komunikačních dovedností. Učebnice samotná obsahuje teorii k užitečným tématům, jako je neverbální komunikace, zpětná vazba, motivace ke spolupráci, empatická reakce, sdělování kritiky či předpoklady pro zvládání konfliktů. Témata je však vhodná neprobírat jen s pomocí učebnice, ale s využitím Průvodce pro učitele, v němž je uveden podrobný návod, jak tyto texty využít v rámci výcviku, tj. jak je aplikovat na hry, diskuse, modelové situace apod.
.- Součástí učebnice je i slovníček cizojazyčných výrazů či výrazů z nespisovných útvarů národního jazyka použitých v úvodních ukázkách, a praktický věcný rejstřík.
.
.Recenze učebnice:.. z úvodu učebnice uvádíme. Dovolte, abychom vám představili učebnici, která vás bude spolu s pracovním sešitem, nahrávkou na CD a průvodcem pro učitele (vše samostatně prodejné) provázet předmětem, kterému zřejmě říkáte český jazyk. Jak jste simožná všimli, pro nás není český jazyk jen jazykem. Vnímáme ho především jako nástroj komunikace a tu zase jako důležitou součást mezilidských vztahů. V učebních materiálech, které vám předkládáme, se proto neustále snažíme poukazovat na to, jak úzce spolu jazyk, komunikace a teké sloh souvisejí, a představit vám tak češtinu v novém světle jako součást vyššího celku. Kladem tedy důraz na zasazení učiva do širších souvislostí, na jeho soustavnou aplikaci v praxi, na rozvoj komunikačních kompetencí i koncepcí k řešení problémů, čtenářské gramotnosti a schopnosti zacházet s informacemi.