Publikace je věnována práci absolventů katedry scénografie pražské Divadelní akademie múzických umění, založené Františkem Tröstrem. Sleduje tvorbu 36 umělců, kteří vytvořili kostýmy pro divadelní inscenace. Tři kapitoly Inspirace komedií dell´arte, Kostýmy zvířecích bytostí a Zrozeno z mýtů a představ ...
Na tento příběh jsem narazil náhodou… V první polovině roku 2013 jsem byl pátou sezonu režisérem, dramaturgem a uměleckým šéfem v Divadle Šumperk. Dramaturgickým refrénem mé koncepce bylo uvádění inscenací s lokálními náměty. Po Zániku samoty Berhof, Eskymo Welzlovi nebo třeba hře Voda není víno a Priessnitz ...
Přátelé jsou jako hvězdy, nevidíš je pořád, ale přesto víš, že existují. Jedna z takových hvězd vysvitla panu Ulíkovi před několika desítkami let, když dostal za úkol udělat rozhovor s hercem Lubomírem Lipským pro týdeník Květy. Od té doby se potkávají a stále si mají co říct. Knih o známých osobnostech, ...
Tento sborník je první z cyklu knih o nejstarší české soukromé síni. Věnuje se výstavním a divadelním aktivitám pořádaných v Topičově salonu v těžkém období protektorátu a poválečných let stejně jako nakladatelské činnosti. Je určena jak odborným pracovníkům, tak i běžným zájemcům o tuto problematiku. ...
Jezuitské divadlo mělo primárně vzdělávací a výchovnou funkci a bylo zakomponováno do řádového školského systému, jehož cíle lze shrnout do sousloví docta pietas (učená zbožnost, resp. učenost a zbožnost). Publikace se snaží ukázat, jakou roli hrálo divadlo ve vzdělávání a výchově na přelomu humanismu ...
Román o lásce mladičké sopranistky Nancy a W. A. Mozarta z pera teprve sedmnáctileté liberecké autorky je procítěným vyprávěním překrásného a skutečného příběhu šťastné i zoufalé lásky mezi talentovanou zpěvačkou a hudebním géniem, který se odehrává ve Vídni koncem osmnáctého století. Radosti i strasti, ...
Francouzský režisér Robert Bresson (1901–1999), svými životopisnými daty zajímavě a tak trochu příznačně vyplňujícími celé 20. století, patří mezi solitérní tvůrce světového filmu, který si i přes své dlouhé tvůrčí období čtyř dekád dokázal zachovat naprosto specifický tvůrčí styl, v podstatě nepoznamenaný ...
Kniha předního českého divadelního teoretika a historika Jana Císaře je reflexí současné inscenační praxe včetně proměn, které divadlo prodělalo v posledních desetiletích. Kniha představuje fundovaný a zároveň čtenářsky přístupný teoretický výklad o současném postavení divadla, včleněný do historického ...
Kniha je třetím svazkem rozsáhlé encyklopedie Česká divadelní encyklopedie, zpracovávané na půdě Kabinetu pro studium českého divadla. Devatenácté století, jemuž se svazek věnuje, je pro novodobé české divadlo zcela zásadní, a přesto takto široce pojatá publikace encyklopedického charakteru dosud chyběla. ...
První díl trilogie věnované rytmu, reflexi rytmu v tvorbě, v umění a zejména v divadle, rytmu jako významnému fenoménu určujícího život člověka. Profesor Nuska, náš současný originální filosof, estetik, historik umění a kultury (a vedoucí Katedry filosofie Technické university v Liberci), je znám od ...
P�vod n�meck� truchlohry (tiskem 1928), nejrozs�hlej�� souvisl� text Waltera Benjamina (1892�1940), pod�v� unik�tn� v�klad barokn� jevi�tn� i v�tvarn� alegorie � a �in� tak jazykem pln�m aluz�, vnit�n� dynamiky a neo�ek�van�ch obrat�, nut�c�ch ...
Skeče Motomorfóza a Ela, Hela a stop napsal Václav Havel pro revue Ivana Vyskočila Autostop na přelomu let 1960 a 1961, nakonec do ní ale zařazeny nebyly. Motomorfóza se pak zpětně stala její součástí v dnes již zapomenutém sborníku z roku 1963, skeč Ela, Hela a stop se podařilo nalézt až v roce 2009 ...
Kniha přední odbornice a známé pedagožky se zabývá problémy pohádkové dramatiky pro děti, konkrétně her, které vznikly od poslední čtvrtiny 19. století až do konce 80. let století 20. Proč se postupně zhoršuje úroveň pohádkových her a vůbec divadelních textů psaných pro děti? Proč jejich úroveň zaostává ...
Sjednocením libreta, zpěvních textů a hudby inspirovali G & S moderní autorské dvojice, a Stephen Schwartz tak mohl prohlásit: Každý z autorů hudebního divadla je dědicem tradice Gilberta a Sullivana - a ani on příliš nepřehání. Kniha, kterou držíte v ruce, se věnuje rozboru i historickým kořenům jejich ...
Monografie věnovaná českému herectví se věnuje nejen obecnějším otázkám spojeným s tímto uměním – co vlastně tvoří hercovo charisma, v čem spočívá symbolická potence hereckého umění, jak zkoumat jeho osobnostní zdroje, proč patří herectví k nejobdivovanějším i k nejzavrhovanějším uměleckým povoláním ...
Stavovské divadlo, otevřené 21. dubna 1783 je jedinou zachovanou divadelní budovou v Praze, jež je přímo spojena se začátky novodobého českého divadelnictví. Především proto mu byla vždy věnována pozornost. Jeho význam pro Prahu byl ale daleko širší. Po celé století byla staroměstská scéna hlavní spojnicí ...
Tři studie tří pedagogů katedry autorské tvorby a pedagogiky DAMU spojuje téma "otce české ne/divadelní alternativy" Ivan Vyskočil. Přemysl Rut se zabývá třemi českými hamletovskými apokryfy, "jež daleko překročily obvyklé aktualizační a parodické žertování": Urhamletem Miloše Rejnuše a Václava Renče, ...
Nádží, dojemná karikatura kmenového příslušníka, který je jakýmsi českým hloupým Honzou je hlavní postavou této divadelní hry, která byla hned po svém vydání stažena v Jemenu z pultů a ještě se na ně nevrátila.